Gezonde voeding

We stimuleren op alle dagen gezonde pauzehappen, dranken en lunchpakketten. We gaan daarbij uit van het volgende:

• Fruit, groente en brood
  • Water, een beker (of pakje) drinken met zuivel en ongesuikerde dranken

Dat houdt in dat er geen snoep, koekjes, chocolade, koolzuurhoudende dranken, energydranken, etc. op school genuttigd mogen worden.

Gezonde pauzehap

We gaan er van uit dat alle kinderen in de ochtendpauze fruit of groente meenemen. Denk hierbij ook aan paprika, (snack-)komkommer en tomaatjes. Een bruin broodje met gezond beleg is ook prima. Voor de variatie is gedroogd fruit ook een gezond idee.

Gezond drinken

Gezonde dranken voor de ochtendpauze en bij de lunch zijn bijvoorbeeld (halfvolle) melk, karnemelk, ongesuikerde vruchtensappen, limonade zonder suiker of water. Veel ouders denken dat vruchtensap gezond is. Vruchtensappen bevatten toch vaak veel suiker en dus calorieën. Dit geldt ook voor frisdrank, volle chocolademelk en veel yoghurtdrankjes. Op warme zomerdagen is het belangrijk dat uw kind genoeg drinkt; geef daarom nog een extra flesje water mee!

Overblijven, ook dat kan gezond

Geef uw kind bruine boterhammen mee, want bruin brood heeft meer vezels dan wit brood. Volkorenbrood is de beste optie, want daar zitten de meeste vezels in.
Beleg de boterhammen met magere kaas, vleeswaren of zoet broodbeleg. Let daarbij wel op de calorieën van dit beleg. Appelstroop en jam zijn bijvoorbeeld beter dan chocoladepasta of pindakaas. Besmeer de boterhammen niet te dik. Het brood besmeren met boter is altijd een gezond idee, want daar zitten vitamine A, D en E in.

Voeg ook fruit of gesneden rauwe groente, zoals komkommer of tomaat, toe aan de lunchtrommel. Dit is gezond, bevat weinig calorieën en zo krijgt uw kind meteen een deel van de dagelijks aanbevolen porties groente en fruit!

Traktaties

Omdat we gezond eten erg belangrijk vinden geven we ook aandacht aan gezonde traktaties. We vragen u om te zorgen voor kleine, gezonde traktaties. Ook voor leerkrachten!

Trakteren is leuk en dat kan al met een kleine traktatie die niet veel hoeft te kosten en gezond is. Je kan dan denken aan:

• Kleine porties eten, liefst gekozen uit de Schijf van Vijf. Zoals: (versierd) vers fruit (appel, mandarijn) of (versierde) groente (worteltjes, reepjes paprika).
  • Kleine porties van producten die niet te vet of te zoet zijn. Zoals: een doosje rozijntjes of een handje popcorn, rijstwafels, soepstengels, plak peperkoek of mini eierkoek.
  • Kleine goedkope cadeautjes. Zoals: gummetjes, feesttoeters, stickertjes, plaktattoos, stempels en krijtjes kunnen ook leuk zijn om te trakteren. Scheelt weer een eetmoment en het gaat een stuk langer mee.

Op internet zijn erg leuke ideeën te vinden voor gezonde eetbare traktaties:
www.gezondtrakteren.nl

Ook wil de leerkracht altijd even met u meedenken. Meesters en juffen doen graag mee met de gezonde hap, dus u hoeft voor hen niet iets speciaals (ongezonds) te kopen.

Dagopvang 0-4 jaar

In ons kinderdagverblijf worden kinderen van 0 tot 4 jaar opgevangen in een speciaal ingerichte ruimte. De groep bestaat uit maximaal 12 kinderen bij elkaar. De kinderen komen minimaal twee dagdelen per week. De kinderen worden begeleid door gediplomeerde beroepskrachten van stichting Kinderopvang Friesland.

Speelleergroep peuters 2-4 jaar

Vier ochtenden in de week wordt er peuteropvang georganiseerd door Stichting Kinderopvang Friesland. Peuters kunnen onder begeleiding van gediplomeerde pedagogisch medewerkers twee of drie ochtenden spelen. Zo kunnen ze wennen aan het omgaan met elkaar en wordt de overgang naar school soepeler.

Openbaar basisonderwijs 4-13 jaar

Kinderen verschillen en ook de wijze waarop kinderen leren kan anders zijn. Bij de instructie wordt in elke klas gewerkt met drie groepen, waarbij wordt gekeken welke instructie zij nodig hebben. Ook de moeilijkheidsgraad en de hoeveelheid leerstof verschilt per groep. Al jong leren we de kinderen een grote mate van zelfstandigheid.

Buitenschoolse opvang 4-13 jaar

We bieden voorschoolse en naschoolse opvang. De kinderen worden opgevangen in een voor hen speciaal ingerichte ruimte, waarin individueel spel, groepsactiviteiten, gezelligheid en een vertrouwde sfeer worden geboden. Onze professionele medewerkers zijn betrokken en zorgen voor een plezierige en veilige omgeving. We geven ruimte voor ontwikkeling en zelfontplooiing, en stimuleren het nemen van initiatieven. Naast VSO en BSO bieden we ook vakantieopvang.